Manuál pro majitele: na co pamatovat před stěhováním se z vlastního bydlení?

8.10.2020

Rozhodli jste se prodat vlastní nemovitost, v níž sami ještě bydlíte? Pak vás kromě vyřizování samotného prodeje čeká taky stěhování. Určitě víte, že během takového shonu je snadné na leccos zapomenout. Aby vám tedy při stěhování a prodávání nic důležitého neuniklo, připravili jsme pro vás tento přehledný seznam o devatenácti položkách, které si můžete postupně odškrtávat.

• Najít si jiné bydlení – asi není žádným překvapením, že jedním z nejdůležitějších bodů (ne-li tím vůbec nejdůležitějším) je najít si nové útočiště. To byste měli stihnout nejpozději jeden měsíc před stěhováním.

• Poptat designéra na pomoc při vybavování nového bydlení – není to sice něco, bez čeho se neobejdete, ale pokud chcete kvalitně bydlet, spolupráce s profesionálním designérem se rozhodně vyplatí.

• Přepsat energie – než se přestěhujete, je nutné se s novým majitelem nemovitosti domluvit, zda přepsat, nebo ukončit odběr. S tím může pomoci realitní zprostředkovatel.

• Přepsat vodu – kromě přepsání energií je také potřeba přepsat vodu. To se většinou dělá u SVJ (Společenství vlastníků jednotek).

• Fond oprav – nezapomeňte před stěhováním uhradit všechny poplatky a nahlásit změnu majitele.

• Poptat stěhování – dostáváme se k samotnému aktu stěhování. Můžete se domluvit s přáteli, případně (pokud třeba nikdo z nich nemá dostatečně velké auto) objednat služby u stěhovací firmy. K nákupu krabic vám může posloužit například IKEA. Také je dobré pořídit si štítky a popisovače pro jednoduché třídění.

• Změnit údaje na osobních dokladech – k dokladům (občanský průkaz, řidičský průkaz atd.) se váže i vaše adresa. Proto ji nezapomeňte na příslušných úřadech změnit.

• Změnit adresu bydliště u finančních institucí – adresu bydliště je třeba aktualizovat i u finančních institucí. Tedy například v bankách a pojišťovnách.

• Změnit adresu bydliště u zaměstnavatele/ve škole/u lékaře/u zubaře – dále nesmíte zapomenout informovat o změně bydliště svého zaměstnavatele či vzdělávací instituci a své lékaře atd.

• Česká pošta – pokud hrozí, že by vám nějakou dobu po přestěhování do nového mohla chodit pošta (dopisy, časopisy a podobně) na původní adresu, zastavte se na poště a nechte si nastavit přeposílání zásilek.

• Změnit údaje SIPO, TV a rozhlasové poplatky

• Změnit adresu u telefonního operátora

• Změnit adresu u zdravotní pojišťovny a ČSSZ (Česká správa sociálního zabezpečení) – u zdravotní pojišťovny je potřeba změnit adresu minimálně 30 dnů předem.

• Změnit adresu u finančního a živnostenského úřadu (u podnikajících)

• Změnit adresu na úřadě práce (nezaměstnané osoby)

• Připravit byt k předání – předání probíhá vždy v první den vlastnictví novým majitelem nebo dle domluvy předávajícího, kupujícího a realitního zprostředkovatele; nemovitost se předává vyklizená a uklizená, pokud nebylo domluveno jinak (domluva musí být písemná nebo alespoň v e-mailové komunikaci); v bytě zůstanou pouze věci stanovené v kupní smlouvě.

• Připravit všechny klíče k předání – předávací protokol nemusíte chystat vy, bude ho mít realitní zprostředkovatel.

• Nezapomeňte na daň z nemovitosti a daň ze zisku, respektive podat příslušné daňové přiznání následující rok – pokud daním nerozumíte, najděte si daňového poradce, který vám příslušné daňové přiznání zpracuje. Myslete na to, že máte oznamovací povinnost vůči finančnímu úřadu o tom, jak jste nabyli zisk.

• Pozvat přátele a rodinu na kolaudaci nového bydlení 🙂

Tak, do čeho se pustíte jako první?

Už jste si pořídili vlastní nemovitost a chtěli byste, abychom se vám postarali o nájemníky? Vyberte si jeden z našich balíčků pro majitele nemovitostí!

Zdroj obrázku: Pexels.com

Autor článku:

Anna Minjaríková