Každá nemovitost má svého kupce, tvrdí realitní makléřka Kateřina Stehnová

31.8.2020

Osobní rozvoj by neměl nikdy skončit. O tom je přesvědčena realitní makléřka Kateřina Stehnová, nepostradatelná a cenná členka našeho týmu Foreigners Majitelům, která u nás pracuje už dva roky. Kateřina si velice zakládá jak na vztahu s prodávajícím, tak s kupujícím, a dennodenně se snaží poskytovat oběma stranám kvalitní a stejně vysokou úroveň jednání.

Katko, jak ses dostala na současnou pozici realitní makléřky?

Ve firmě působím dva roky. Nejdřív jsem se podílela na vyřizování dotací a během mateřské dovolené se mnou pak byly konzultovány developerské projekty, a to hlavně po vizuální stránce. Nicméně reality jako takové dělám zhruba od minulého prosince.

Proč ses rozhodla pro práci v realitách?

K realitám mě to vždycky táhlo. Nejprve jsem ovšem nabídky práce v tomto oboru odmítala, protože jsem stejně jako hodně dalších lidí měla o této profesi zkreslený obrázek. Nicméně když jsem se během mateřské začala podílet na developerských projektech, došlo mi, že pro koho jiného bych tuto práci měla dělat než pro tak etickou firmu s dobrým jménem jako je Foreigners? A tak jsem začala.

Setkáváš se tedy často s předsudky vůči realitním makléřům? Jak na ně reaguješ?

Ano, setkávám se s nimi vskutku hodněkrát. Myslím si, že je to dost zapříčiněno tím, že obecná představa lidí o práci realitního makléře je hodně daleko od pravdy. Klienti realitních makléřů mají nějaká očekávání, ty pak nejsou naplněna, kvůli čemuž dojde k nedorozumění a následnému zklamání. Je pochopitelné, že poté, co lidé uhradí provizí, která se nepohybuje v řádech sta korun, obě strany očekávají, že makléř odvede kvalitní práci.

Proto jediná možná reakce, když se s něčím takovým setkám, je hned na začátku jasně vysvětlit, co je náplní mojí práce, co je ode mě možné očekávat a v případě, pokud je to v mých možnostech a únosné míře, s čím dalším mohu pomoci.  Samozřejmě existuje určité procento makléřů, kteří naší neblahé pověsti svými špatnými postupy přispívají, ale to se stává v každém oboru.

Co je pro tebe v práci největší výzvou? Jak se s ní pereš?

Přijde mi, že neustále zvládám velké výzvy. Mnohdy se mi stává, že se mi dostane do rukou nějaká nemovitost, která je nějakým způsobem atypická. V tu chvíli si říkám, jak tohle zvládnu prodat? Vlastně pokaždé, když se nejedná o klasické nemovitosti jako jsou byt 2+kk nebo 2+1, které se dobře prodávají, tak je to výzva. Třeba nedávno si ke mně našla cestu zarostlá zahrada s chatou ve velmi špatném stavu a i v tomto případě se mi podařilo najít kupce. Ten je vždy, jen je potřeba ho najít.

A jak je zvládám? Jakmile se dostanu přes prvotní pocit “Pane bože, jak to zvládnu?”, začnu přemýšlet analyticky. Snažím se na to dívat jako kupující: Koho by to mohlo zajímat? Komu by se to mohlo líbit? Jaké skupiny musím vyfiltrovat? Je potřeba se do kupujícího vcítit a podle toho jednat.

Zaujala mě část, že každá nemovitost má svého kupce. Na čem tento názor zakládáš?

Někdo se podívá na nemovitost, která je podle obecných standardů neprodejná, a řekne si, že to snad nemůže nikdo chtít. Já si ale myslím, že každý hledáme v nemovitosti něco jiného. Někdo hledá polorozpadlou chatu, kterou si sám opraví, někdo se naopak chce nastěhovat a nemít s ničím starosti. Někdo má dostatek prostředků, někdo má omezené zdroje. Vždy je to o správném načasování a směřování inzerce na správného člověka. Základem je najít správného člověka pro správnou nemovitost a propojit je.

Co máš na svém povolání nejraději?

Rozhodně práci s emocemi. U nemovitostí prodávají především emoce a jak jsem zmínila před chvílí, je potřeba se naladit na pocity kupujícího. Zjistit, na jakou cílovou skupinu mířit, a tam směřovat inzerci. Popřípadě udělat i home staging, tedy připravit nemovitost a ukázat ji v co nejlepším světle – jak by vypadala vybavená, s prostřeným kuchyňským stolem nebo polštáři na gauči. S tím přímo souvisí i moje další oblíbená část – práce s lidmi. Snažím se na ně udělat dobrý dojem a jednat s nimi na té nejvyšší úrovni. I když mi přijde dvacet lidí na prohlídku, snažím se jim všem poskytnout perfektní prohlídku a tato spolupráce mě moc baví.

Jak bys shrnula, co je důležité ve vztahu k zájemcům a na druhou stranu také k vlastníkům nemovitosti?

U vlastníků je podstatné, jak už jsem poznamenala, aby bylo jasně řečeno, co je moje práce a jaká jsou očekávání. To proto, aby nedošlo k jejich nenaplnění. Zároveň nelze zapomínat na to, aby měli po celou dobu prodeje zpětnou vazbu. Aby věděli, jak všechno probíhá, jestli chodí zájemci nebo ne a podobně.

Pro zájemce se snažím být vždy maximálně příjemná. Lidé se často setkávají s prodejci, které začne zajímat klient až potom, co řekne, že kupuje. Já se naopak snažím, aby ten dobrý vztah byl všude. Zároveň je nesmírně důležité dodržovat závazky, a to vzhledem k oboum stranám.

Jaké schopnosti by měl mít ideální realitní makléř?

Dodržovat závazky. Komunikovat. Vyjednávat. A to platí vzhledem k oboum stranám – prodávajícímu i kupujícímu. Dále pak je potřeba si zjišťovat informace a jasně je sdělovat. Stala se mi situace, kdy jsem prodávala pozemek a očekávalo se, že se místo staré chaty postaví nová. Ovšem po zjištění více informací jsem zjistila, že to vlastně nejde. Kdyby toto noví majitelé odhalili až po koupi, byl by to velký problém. Přesto tato nemovitost získala svého kupce a nijak to nesnížilo její hodnotu. Je to o komunikaci. Kupující věděli, co kupují, a proto byli spokojení.

V čem si myslíš, že se Foreigners Majitelům odlišuje od ostatních realitních společností a konzultantů?

Foreigners Majitelům celkově se liší tím, že oslovujeme nejen český trh, ale i zahraniční klienty, a oba tyto světy propojujeme. Firma je postavená na vysoké etice a otevřené komunikaci. Snažíme se, aby všechny strany byly nakonec spokojené.

Jaká tvoje vlastnost z tebe dělá dobrého a spolehlivého realitního makléře?

Myslím si, že moje silná stránka je, že umím dobře navazovat vztahy s lidmi a udržovat je na dobré úrovni. Zároveň když vycítím, že tam není něco v pořádku, tak se snažím zjistit zdroj problémů a pak ho i vyřešit. Co bych ještě vypíchla je, že nejen díky svému manželovi, ale i jiným developerům, se kterými se stýkám, mám informace z první ruky. Mám s kým konzultovat projekty, slyším názory lidí se zkušenostmi a mám tak do oboru jedinečný vhled.

Máš dvouletou dcerku a zároveň jsi v pracovním procesu. Jak se ti daří balancovat rodinu a práci?

Pochopitelně je to náročné. Snažím se ve dvou pracovních dnech dělat reality na plný úvazek v těch zbylých to kombinuji s časem stráveným s dcerou. Řekla bych, že nejdůležitější je se naučit prioritizovat. Řešit nejdříve to nejdůležitější, jako jsou prohlídky, podpisy smluv, schůzky, a až potom ostatní úkoly.

Zároveň jsem si vědoma toho, že i věci s menší prioritou nejde odkládat donekonečna. Je potřeba projekty a rozjednané spolupráce dotahovat do konce. Nenechávat po sobě nepořádek.

Jak vidíš svoji budoucí kariéru?

Určitě i do budoucna bych chtěla zůstat v realitách. Moc bych si přála angažovat se v developerských projektech už od začátku – mít takové zkušenosti, abych mohla radit developerům, co se prodává dobře a co ne, a pak to i o to lépe prodat.

Co ti pomáhá k tomu, abys odváděla kvalitní práci?

Stoprocentně osobní rozvoj. Neustále chodím na školení a koučing a velmi si na svém rozvoji zakládám. Proces rozvíjení a sebevzdělání nemůže nikdy skončit, jinak člověk začne jak profesně, tak osobně stagnovat.

Jaké jsou teď trendy v nemovitostech? Které frčí?

Nejlepší jsou podle mě byty 2+kk a 2+1, o kterých už tu taky byla řeč. Ty mohou majitelé využít jako startovací byty – dá se v nich dlouhodobě žít, ale jsou výborné i na investici. Zároveň jejich hodnota málokdy klesá.

Zajímají vás novinky o nemovitostech z první ruky přímo od Kateřiny? Pak ji sledujete jak na Facebooku, tak na Instagramu.

Autor článku:

Kate Richterová