Kamarádi buďme a nájmy si plaťme

12.5.2020

Vlastníte byt a necítíte se příjemně, když se máte nájemníkům připomenout s nezaplaceným nájemným? Odkládáte poslat nájemníkovi email nebo zprávu a u toho si říkáte, že vám určitě zaplatí? Kde jako majitel nemovitosti najít hranici, kdy ještě být na nájemníka milý a kdy už přitvrdit?

Jako správkyně nemovitostí/fakturantka/vymahačka pohledávek pro rezidenční budovu Domeq v Brně mi zkušenosti s vymáháním pohledávek přibývají každý měsíc. Komunikuji s jednotlivci i velkými firmami a ráda vám v několika bodech poradím, jak na to, abyste nepřišli o dobrého nájemníka a měli své peníze včas.

• Myslete na nájemné dopředu, už při uzavírání smlouvy!

Vše začíná a končí na dohodě, kterou jste s nájemníkem uzavřeli. Každá smlouva by měla mít určené přesné datum úhrad, aby později nedošlo k nesrovnalostem. Pokud existuje možnost, že by platba nemusela být dobře rozpoznána, určete si také variabilní symbol nebo poznámku, kterou by měl plátce dodržet.

• Začněte vymáhat!

To vůbec nejtěžší je začít trvat na zaplacení včas a nájemníkovi napsat hned. Nečekejte! I když už máte s nájemníkem zkušenost a víte, že platí většinou o tři dny později, pište mu! Čím víc budete odkládat upomínky, tím dáváte nájemníkovi větší prostor k nedodržování smlouvy. Možná vás bude vnímat jako toho pohodového majitele, ale také si k vám do budoucna víc dovolí.

Začněte zlehka, například krátkým emailovým připomenutím. (“Dobrý den, dnes jsem se díval na účet a váš nájem, který měl dnes dorazit, ještě nebyl připsán. Posílám tedy tuto připomínku. Majitel”)

• Vyžadujte odpověď a akci!

Pokud vám po takovém emailu nájemné nedorazí a neobdržíte ani žádné vysvětlení, proč tomu tak je, upomínejte dál. Doporučuji na emaily upoutat pozornost také dalšími komunikačními nástroji, jako je SMS a telefonát. Já osobně nevolím jako hlavní komunikační linii telefon – to, co je pro mě závazné, je vždy v písemné podobě. Důvod je jednoduchý, s napsáním si nájemník musí dát víc práce a k emailu připojí potvrzení o platbě.  

• Zůstaňte v klidu!

To ovšem nejtěžší na vymáhání je zůstat v klidu a trvat na placení včas. Nájemníci dokážou přijít se spoustou ospravedlnění toho, proč ještě nezaplatili a nebo proč neplatí na čas. Vymáhejte s myšlenkou, že chcete, abyste se k sobě mohli i v budoucnu chovat slušně a s důvěrou. Jak říká české přísloví: “Kamarádi buďme, dluhy si plaťme!”

Pokud víte, že toto není vaše parketa, neváhejte kontaktovat Foreigners majitelům. Rádi vám pomůžeme a v rámci služby Správa budeme nájemníky upomínat zatímco vy si budete příchozí platby pouze kontrolovat u sebe na účtě.

Zdroj fotografie: Everypixel.com

Autor článku:

Markéta Pokorná