Jak vizuální smog škodí okolí i budovám

23.10.2020

Reklama je potřebná, musí být vidět a nesmí za žádnou cenu uniknout pozornosti potenciálních zákazníků či klientů. I v tomto případě však platí “čeho je moc, toho je příliš”. Přehnanou snahou některých podniků a firem upozorňovat ve veřejném prostoru na své služby, vzniká problém s tzv. vizuálním smogem. Co to  vůbec je a jak moc negativně může naše okolí ovlivnit?

Co je vizuální smog?

Jednoduše řečeno, vizuální smog je zamoření veřejného prostoru nevkusnou, agresivní reklamou, jenž narušuje jedinečnou podobu okolí. Zkrátka nic pěkného, co byste v místě svého bydliště chtěli vidět. Ostatně, pokud nemáte ve svém prohlížeči nainstalovaný blokátor reklam, možná občas zavítáte na web, kde se nedá vzhledem k množství reklam prakticky vyznat. Jeden banner tady, jeden na protější straně, stránka se pomalu načítá a vy jen čekáte, kdy se buď někde spustí nějaké hlasité video nebo se otevře vyskakovací okno. Sice asi chápete, že si tím majitel webu vydělává peníze (třeba právě na jeho provoz), ale taky vám možná probleskne hlavou, proč toho musí být tolik, že se z webu stal jeden velký virtuální billboard a svoji původní funkci už plní jen stěží.

Stejně tak ani procházka oblastí postiženou vizuálním smogem není nic, o co by většina lidí stála. Proč? Zkuste si vybavit tu nejhezčí ulici, na které jste se kdy ocitli. Patrně vypadá vkusně, je tam vše uklizené, do posledního detailu sladěné a není tam nic, co by vás “bilo do očí” a odpoutávalo vaši pozornost. A když si teď naopak představíte tu nejhorší ulici, kterou jste kdy navštívili? Zápach, špína a půvab okolních budov zaniká v záplavě poutačů a reklamních tabulí. Občas tyto věci můžete spatřit i v místech, kde by něco takového určitě být nemělo – dokonce i některá místa v pražských památkových zónách jsou takto zahlcená. Proto je možné reklamu ve veřejném prostoru do určité míry regulovat. Například pro trvale instalovanou reklamu je potřeba získat stavební povolení a v městských památkových rezervacích ji může regulovat i Národní památkový ústav. Ne vždy to ovšem stačí.

I proto lze říct, že co se reklamy týče, zasekla se Česká republika někdy v 90. letech, kdy ještě nebyl tak rozšířený internet. To je ovšem škoda, protože snad každý se radši pokochá pohledem na krásnou budovu než pohledem na reklamu. Mnoho lidí pak přebytek reklamy ve veřejném prostoru otupil do té míry, že vlastně už ničemu z toho, na co má reklama upozorňovat, nevěnují žádnou pozornost, i kdyby šlo o jakkoli zajímavý produkt či službu. Tím nakonec reklama ztrácí svůj účel.

Jak vizuální smog škodí budovám?

Vizuální smog bude nevyhnutelně ubírat na kráse okolí, v němž se nachází, čímž může ovlivnit i to, zda se tam budou chtít lidé stěhovat a tím i cenovou hladinu nemovitostí v oblasti. Každý chce totiž bydlet v místě, kde se mu bude po všech stránkách co nejvíce líbit. Příliš velké množství reklamy ve veřejném prostoru nakonec může vést dokonce i ke stížnostem obyvatel dané oblasti na radnici.  

To je ovšem jen jeden z problémů. Tím dalším, neméně palčivým, je to, že reklamní poutače a tabule mohou znehodnotit už samotnou budovu. Takové billboardy, poutače, reklamní tabule atd. je totiž potřeba na budovu nejprve nějak upevnit, což vyžaduje instalaci nosné konstrukce (závisející samozřejmě na typu reklamy). To může mít ovšem po nějaké době negativní vliv například na omítku. Může se pak proto stát třeba to, že pokud jste majitelem dané budovy a reklamní plochu na ní pronajímáte vy, bude potřeba investovat peníze na rekonstrukci právě této stavby, díky níž jste si peníze vydělali. Jednoduše řečeno, část peněz z reklamy pak budete muset věnovat na opravu škod, které reklama způsobila.

Dá se to řešit?

Jako většina problémů, i tento má svá řešení. V první řadě je dobré to s reklamou nepřehánět. Pakliže jste vlastníkem celé budovy a můžete s ní libovolně nakládat, je jen na vás, zda na ni necháte vytvořit reklamní prostor k pronájmu a komu jej pronajmete. Stejně tak můžete ovlivnit i to, jak výrazná reklama bude.

V současné době je ale asi nejlepším řešením přesun reklamy do online prostoru. Samozřejmě i tam se můžete setkat s přebytkem reklam, ale existují jiné způsoby propagace než otravné blikající bannery všude na stránce. Navíc jde spíš o záležitost týkající se majitelů daných webových stránek, ne majitelů nemovitostí.

Může se vám také hodit manuál. Můžete se proto podívat třeba na Manuál pro kultivovanou Prahu nebo na brněnský Manuál dobré praxe reklamy.

Už jste si pořídili vlastní nemovitost a chtěli byste, abychom se vám postarali o nájemníky? Vyberte si jeden z našich balíčků pro majitele nemovitostí!

Zdroje informací: vizualnismog.info, designreader.org, iDnes.cz

Zdroj obrázku: Wikipedie

Autor článku:

Anna Minjaríková